• ReklamaA1 - silpol v2

Szukaj

    Reklama
    B1 - konica minolta 18.02.2022-31.12.2024 Bogumiła

    Farby dekoracyjne

    Artykuły branżowe

    Farby dekoracyjne

    ponad rok temu  09.12.2020, ~ Administrator,   Czas czytania 2 minuty

    Holenderski koncern wspólnie z fotografami muzealnymi zbadał, co wpływa na jakość odwzorowania kolorów na fotografiach słynnych obrazów.

    AkzoNobel jest znany z tego, że nie stroni od ciekawych projektów. Tym razem wspólnie z muzealnikami i fotografami technicznymi z Rijksmuseum w Amsterdamie przeprowadził badania nad dokładnością odwzorowywania kolorów na zdjęciach ciemnych obrazów muzealnych, głównie autorstwa Rembrandta. Okazało się, że szczególnie trudne do sfotografowania są ciemne kolory, z których słyną mistrzowie holenderscy XVII w. Specjaliści ds. kolorystyki zbadali, dlaczego tak jest i jak można zaradzić temu problemowi.

    Pierwsza faza projektu o znamiennej nazwie „Nocna straż” zakończyła się 18 listopada, a jej wyniki zostały przedstawione podczas wirtualnej konferencji. Jak podkreślali jego uczestnicy, fotografowanie obrazów stanowi spore wyzwanie: potrzebny jest do tego nie tylko świetny sprzęt i odpowiednie oświetlenie, ale też specjalistyczne oprogramowanie i kalibrator, który przez porównanie kolorów na obrazie z paletą 140 barw wzorcowych umożliwia właściwe odwzorowanie każdego z nich. W przypadku ciemnych odcieni nie zawsze się to jednak udaje.

    AkzoNobel postanowił zbadać tę kwestię: przygotował kilka serii ciemnych próbek, a następnie poddał je badaniu z wykorzystaniem nowoczesnych spektrofotometrów i kalibratorów stosowanych przez muzealników. Rezultat był zaskakujący: okazało się, że problem stanowi tu nie sam sprzęt, lecz sposób przetwarzania danych z aparatu oraz ich wykorzystania w procesie kalibracji. Wyniki te posłużyły do przygotowania serii wskazówek dla fotografów muzealnych ułatwiających im właściwe fotografowanie ciemnych barw.

    Na tym jednak nie koniec: koncern zamierza kontynuować projekt i przeanalizować inne aspekty mogące wpływać na dokładność odwzorowania koloru na zdjęciach muzealnych, takie jak filtry czy fluorescencja. Wyniki poznamy w kolejnych miesiącach.

    Komentarze (0)

    dodaj komentarz
    Aby dodać komentarz musisz podać wynik
      Nie ma jeszcze komentarzy...