Nasze związki z architekturą są powszechne, wielowymiarowe i dwukierunkowe. Tak samo jak człowiek kreuje formę przestrzenną, tak architektura odzwierciedla i w pewnym sensie również kreuje nasze zachowania w jej otoczeniu i wpływa na naszą tożsamość. I to chyba jest najbardziej dwukierunkowe w relacji między człowiekiem a architekturą. Wystarczy obejrzeć najbardziej znane budynki i konstrukcje w różnych częściach globu. Niemal każda budowla jest inna, ale większość wpisuje się w lokalną tożsamość i pozwala ją utrzymywać i trwać.
Psychospołeczna potrzeba człowieka realizuje się w architekturze wokół nas. Winston Churchill twierdził, że „najpierw my kształtujemy nasze budynki, a następnie one kształtują nas”. Każdy twórca marzy o tym, by jego wizja przemieniająca się w rzeczywiste dzieło przetrwała jak najdłużej, to naturalne. Każdy architekt dbał będzie też o to, by przetrwało w jak najlepszej i najpiękniejszej formie, to też jest naturalne. Zwłaszcza, że ma ku temu teraz takie możliwości, jak nigdy przedtem. Nie buduje się jednak dla samego budowania, bo to człowiek jest celem architektury i docelowo jej ukoronowaniem. Architektura ma sens, jeśli jest w niej miejsce dla ludzi, a jeśli ma im służyć, niech trwa jak najdłużej.
Większość wielkich konstrukcji zaczyna się od jednego marzenia, jednego pociągnięcia ołówkiem. Większość wielkich wynalazków też zaczyna się w jednej chwili, z potrzeby czy też marzeń. Na szczęście trwałość i piękno mają wiele punktów styku.
Coraz szersze spektrum stosowania powłok proszkowych, rosnąca konkurencja, presja i wzrost wymagań ze strony inwestorów, wymaganie długich okresów gwarancji od wykonawców oraz wypracowanie podziału odpowiedzialności złożonej w części na dostawcę, wymusiły na producentach powłok proszkowych ujednolicenie systemów. Wymagania techniczne stawiane powłokom proszkowym powinny mieć jednoznaczne i jasne przełożenie na warunki gwarancji, której zakres i czas trwania powinien być oparty o wiedzę, technologię i doświadczenie potwierdzone przez szereg testów i badań wytrzymałości na warunki atmosferyczne w różnych środowiskach (porównaj tab. 1).
Tabela 1. Przykładowe testy Qualicoat dla klasy 1 kat. 3.
Wraz z rozwojem stosowania farb proszkowych w architekturze, stało się konieczne stworzenie standardów umożliwiających określenie poprawności wykonania powłoki, które będą jednocześnie bazą i minimalnymi wymaganiami jakościowymi, zapewniającymi właściwe użytkowanie budynku. W Polsce najbardziej popularne są dwa europejskie, zresztą szeroko znane, standardy GSB i Qualicoat. Na świecie znany jest jeszcze północnoamerykański, opracowany przez Stowarzyszenie Architektonicznych Producentów Amerykańskich w skrócie AAMA.
Akumulując wszystkie powyższe zagadnienia, firma AkzoNobel Powder Coatings, zachęcona celującymi rezultatami, jakie osiągają architektoniczne farby proszkowe Interpon D, postanowiła wprowadzić rozszerzony system gwarancyjny. W przypadku niektórych z serii producent gwarantuje wysoką jakość i trwałość powłoki nawet przez okres 30 lat! Przykładów jest wiele, a jako jeden z nich można wymienić referencyjny obiekt szpitala Mission Hospital w Mission Viejo w Kalifornii – w 2016 roku świętował on 25 lat, odkąd pokryty został farbami Interpon D2000 i do tej pory farba sprawuje się świetnie, zarówno w aspekcie technicznym, jak i wizualnym.
Na rynku architektonicznym ta grupa naszych produktów jest znana pod nazwą Interpon D. Grupa Interpon D zawiera w sobie kompleksową ofertę powłok proszkowych najwyższej jakości o najdłuższej trwałości do zastosowań architektonicznych, które spełniają główne międzynarodowe normy i specyfikacje budowlane. Grupa Interpon D obejmuje trzy serie produktów (patrz tab. 2).
Tabela 2. Czas gwarancji jaki oferuje AkzoNobel dla swoich produktów.
Firma Akzo Nobel przygotowała specjalną gwarancję – Exterior Project Warranty. Jest to gwarancja dwuelementowa. Gwarancja dekoracyjna – taka jak dotąd oraz gwarancja na film – dłuższa niż dekoracyjna. Razem obie tworzą gwarancję na projekt (patrz tab. 3).
Tabela 3.
Gwarancja obowiązuje w przypadku nanoszenia farb Interpon D na podłoża aluminiowe z zachowaniem wszystkich procedur malarskich oraz przygotowania powierzchni, w wykonaniu certyfikowanej przez producenta (co istotne – nieodpłatnie) lakierni (porównaj tab. 4 i 5).
Tabele 4 i 5. Wartości dla istotnych aspektów podlegających ochronie gwarancyjnej.
Jednym z bardziej spektakularnych zastosowań produktów z linii Interpon D w ostatnim czasie było wykorzystanie tych farb przy budowie słynnego Shard London Bridge – obecnie najwyższego budynku w Unii Europejskiej.
Przygotowanie samej procedury gwarancyjnej jest dość proste, chociaż bardzo skrupulatne ze względu na wagę znaczenia samej gwarancji. Gwarancja produktowa jest najbardziej oczywista i już niemal nikt o tym nie myśli – dostarczony produkt ma spełniać wszystkie wymagania i parametry. Z gwarancją na projekt sprawa się zmienia o tyle, że przede wszystkim usługę malowania i przygotowania powierzchni wykonać musi certyfikowana uprzednio lakiernia. Lakiernie z certyfikatami na różne klasy odporności są audytowane pod kątem technicznym – przeprowadzane są też testy na wykonanej polakierowanej powierzchni. Audyt przeprowadza się na standardowej obróbce przygotowania powierzchni i w malarni, natomiast testy laboratoryjne przeprowadzane są na losowych pomalowanych próbkach. Po pozytywnych wynikach malarnia zostaje certyfikowana jako Approved Applicator odpowiedniej klasy: 1, 2 lub 3. Klasy odpowiadają klasom serii Interpon D. Sama gwarancja na projekt udzielana jest w formie pisemnej, zawiera dodatkowo wszelkie informacje, które mają wpływ na żywotność i jakość powłoki malarskiej. Przykładowo, sposób i częstość czyszczenia danej powłoki, ewentualne naprawy powstałych uszkodzeń mechanicznych, sposób przygotowania takiej powierzchni do pomalowania (w zależności np. od kształtu elementów lakierowanych), rodzaj ewentualnego zabezpieczenia pierwotnego w formie podkładu (dla agresywnych środowisk o dużym zasoleniu, nasłonecznieniu lub zapyleniu przemysłowym). Wszystkie te informacje opracowane są poprzez audyt lokalizacji i warunków tam panujących, po czym następuje weryfikacja zgodności wymagań z możliwościami wykonania przez Approved Applicator. Dzięki poprawnej analizie wszystkich warunków i wymagań dla projektu z pełną odpowiedzialnością można uznać, że przy wypełnieniu warunków konserwacyjnych projekt zachowa swój aspekt dekoracyjny i techniczny przez długie lata i z pewnością dłużej niż sam okres gwarancyjny. (Porównaj tab. 6, 7, 8).
Dlatego też przy wyborze powłoki proszkowej warto pochylić się nad tym, jaki projekt obsługujemy i jakie potrzeby projekt taki generuje. Czy taki, który zostanie na bardzo długie lata, czy też taki, który będzie można zmodyfikować za kilkanaście lat? Przy projektach wymagających najdłuższej trwałości najlepiej korzystać oczywiście z serii D3020, najbardziej prestiżowej i z możliwą 30-letnią gwarancją na projekt, natomiast przy budynkach mniejszych i adaptowalnych do nowej rzeczywistości, śmiało można sugerować serie D1036 i D2525. Zdecydowanie warto korzystać z nowych możliwości jakie daje nam technologia.
Należycie zorganizowana przestrzeń architektoniczna potrafi wpłynąć na zachowania prospołeczne, sprzyjać powstawaniu grup społecznych, budować poczucie więzi i tożsamości. Architektura daje świadectwo kultury społecznej i stanowi odbicie tejże na przestrzeni dziejów. Warto poszerzać ową kulturę nie tylko o estetyczne zagadnienia, czyli wygląd otaczającego nas świata, ale także o odpowiedzialne i zrównoważone upiększanie go, z dbałością o nasze wspólne środowisko. A używając do tego malowania świata farb z serii Interpon D, mamy na to jeszcze jedną gwarancję.
Katarzyna Kapica
Architectural Specifications Advisor
Komentarze (0)