Szukaj

    Drewno

    Wydanie nr: 4(114)/2018

    Artykuły branżowe

    Drewno

    7 miesięcy temu  14.08.2018, ~ Administrator   

    Strona 1 z 2

    Renowacja zabytkowych drewnianych ołtarzy występujących w obiektach sakralnych

    W materiale przedstawiono renowację ołtarzy znajdujących się w kościele pod wezwaniem Najświętszego Serca Pana Jezusa w Koszęcinie. Efekt końcowy jest niesamowity i nie jest to tylko moje zdanie, lecz również wielu parafian. 

    Po przywiezieniu ołtarzy z renowacji budziły one podziw, zachwyt oraz wielki szacunek dla konserwatorów (można by powiedzieć: mistrzów w swoim fachu) za wykonaną pracę, ale także ogromną radość z posiadania takich dzieł, które swoim blaskiem upiększają wnętrze świątyni. 
    Bywając w kościołach, można zauważyć pewną zależność. W nowszych obiektach w miejscu ołtarza najczęściej znajduje się skromny obraz bądź krzyż (taka forma wielokrotnie wynika z braku funduszy, bowiem budowa i wykończenie kościoła pochłania ogromne środki). W innych, najczęściej starszych świątyniach, znajdują się ołtarze kamienne lub drewniane, bogato zdobione, z elementami roślinnymi i malowidłami, które niestety, po latach wymagają renowacji. Często jest to duży wydatek dla parafii, który wielokrotnie przesuwa się w czasie jak najdalej, ponieważ zawsze pojawiają się „ważniejsze” inwestycje. 
    Podstawowymi...

    Treść dostępna tylko dla prenumeratorów

    Jeśli nie masz jeszcze prenumeraty kliknij tutaj i zamów ją już dziś
    Zaloguj lub zarejestruj się, aby przeczytać całość

    Zaloguj się

    Zaloguj się do konta użytkownika.

    Poleć innym

    GALERIA ZDJĘĆ

    Rys. 1. Ołtarz główny: wysokość bez glorii 6,80 m, szerokość 3,20 m.
    Rys. 2. Ołtarze z naw bocznych: po lewej: ołtarz św. Józefa – bezpośrednio po renowacji; po prawej: ołtarz św. Maryi.
    Rys. 3. Kołatek domowy – podejrzany o zniszczenie obiektów zabytkowych [1].
    Rys. 4. Skrzydło prawe podczas konserwacji i restauracji. Po usunięciu zanieczyszczeń i nawarstwień uwidoczniła się piękna dekoracja malarska. Na ramy otaczające wnęki założono wyrównującą warstwę zaprawy, co przygotowało je do położenia złota płatkowego.
    Rys. 5. Mensa w trakcie prac. Usuwanie silnie pożółkłego werniksu z jednego z ornamentów, który zmienia kolorystykę warstwy malarskiej.
    Rys. 6. Fragment predelli z prawej strony i ukazanie wielu otworów wykonanych przez owady.
    Rys. 7. Podstawa zwieńczenia przed konserwacją i restauracją. Element z bardzo mocno zniszczonym drewnem. Widać na nim wiele otworów wykonanych przez owady.
    Rys. 8. Aniołek: a) przed konserwacją i restauracją, b) widok z tyłu, c) doklejone skrzydełko wzmocnione sklejką, d) efekt końcowy.

    Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

    • 1
      ZADOWOLONY
    • 0
      ZASKOCZONY
    • 0
      POINFORMOWANY
    • 0
      OBOJĘTNY
    • 1
      SMUTNY
    • 0
      WKURZONY
    • 0
      BRAK SŁÓW

    Komentarze (0)

    dodaj komentarz
    Aby dodać komentarz musisz podać wynik
      Nie ma jeszcze komentarzy...
    do góry strony