• Reklama
    A1 - kabe

Szukaj

    Reklama
    B1 tiger-coating 18.08.2022-24.01.2023 Julian przedłużony do końca 2024

    Wydarzenia i relacje

    Wydanie nr: 4(132)/2021

    Wydarzenia i relacje

    Kolorymetria

    ponad rok temu  25.08.2021, ~ Administrator,   Czas czytania 7 minut

    Zawierzenie naszemu wzrokowi obarczone jest ograniczeniem. Zgoła różnie, bo w zależności od pory dnia wygląda kolor Oceanic Blue.

    Zawierzenie naszemu wzrokowi obarczone jest ograniczeniem. Zgoła różnie, bo w zależności od pory dnia wygląda kolor Oceanic Blue.

    Strona 1 z 3

    Na te i inne pytania odpowiadał podczas webinarium ekspert z firmy Konica Minolta

    Kolor potrafi pięknie współpracować ze światłem. Wykorzystują to między innymi producenci samochodów, wyczarowując na karoseriach różne efekty specjalne. Obecnie, kiedy estetyka wykonania traktowana jest przez wielu klientów na równi z funkcjonalnością, nie bez znaczenia jest możliwość zmierzenia, czy dana partia lakierów jest taka sama, jak na przykład ta sprzed roku.

    Webinarium, zorganizowane przez firmę Konica Minolta, zgromadziło przed monitorami komputerów kolorystów, technologów, menedżerów jakości, kierowników produkcji oraz kierowników laboratoriów. Nie zabrakło przedstawicieli  lakierni i warsztatów lakierniczych. Cóż, lakier aplikowany w trzech warstwach stanowi nie lada wyzwanie. Przykład? Od 2016 r. Mazda oferuje kolor 46G Machine Grey na różnych modelach samochodów. Ten składa się z trzech warstw: refleksyjnej, transparentnej i lakieru bezbarwnego. Ziarno aluminium w lakierze nadaje mu metaliczną głębię, a pigmenty w warstwie refleksyjnej pozwalają uzyskać intensywny kontrast pomiędzy światłem a cieniem. Samochód wygląda, jakby został wykonany z jednego kawałka stali. Jakby tego było mało, ze względu na swój złożony charakter odcień Machine Grey może się różnić pomiędzy poszczególnymi modelami. Czy to lokalizacja fabryki, czy dana partia lakierów – na czas prac refinish odwzorowanie bezbłędnie tej samej powłoki na poszczególnych elementach karoserii nabiera znaczenia. Klient za każdym razem żądać będzie tego samego odcienia koloru, połysku i tekstury powłoki po jej wyschnięciu.

    To, że kolor potrafi pięknie współpracować ze światłem wykorzystują nie tylko producenci samochodów, wyczarowując na karoseriach różne efekty specjalne. Webinarium rozpoczęło się od filozoficznego pytania. Hamletowskie „być albo nie być?” prowadzący sprowadził do dylematu: mierzyć czy nie mierzyć kolory?
    – Otóż spotykam się z wieloma firmami, które zastanawiają się, czy i kiedy dokonać tego kroku, tj. zainwestować w oprzyrządowanie odpowiadające współczesnym wyzwaniom rynku – rozpoczął webinarium Stanislav Šulla, Area Manager Eastern Europe Konica Minolta Sensing Europe B.V. Sp. z o.o. Oddział w Polsce. – W kontraście z powyższym: co nas czeka, gdy na różne sposoby będziemy próbować wybrnąć z dylematu, jaki to kolor, czy jaki to odcień. Musimy mieć świadomość, że jakikolwiek segment rynku przyjdzie nam na myśl, to kolor odgrywa coraz większą rolę. Stanowi nie tylko kryterium marketingowe, ale coraz częściej decyduje o jakości wyrobu. Klient końcowy oczekuje od konkretnego produktu dokładności odwzorowania, zwłaszcza gdy powtarza zakupy, bo mowa o dobrach konsumpcyjnych zużywających się. A co dopiero powiedzieć, gdy przedmiotem zainteresowania jest samochód – stanowiący kompleks tysiąca części, gdzie harmonia jest istotą rzeczy.
    Ekspert dowodził, że dziś wszyscy przedsiębiorcy są w jakimś stopniu powiązani łańcuchem dostaw. Nikt nie jest izolowany. Każdy na jakimś etapie korzysta z produktów czy półproduktów dostarczanych na potrzeby finalnego wytworu.

    GALERIA ZDJĘĆ

    W czasach naznaczonych przez pandemię, w sytuacji dystansowania się społecznego, nietrudno ulec pokusie uzgodnienia koloru na odległość z wykorzystaniem powszechnie dostępnych urządzeń, jak telefon komórkowy, drukarka i ekran monitora. Tyle tylko, że te i inne nie będą ze sobą skalibrowane, by oddawać ten sam odcień bogatej palety barw.
    Dostarczenie fizycznej próbki przybliża nas do uzgodnienia kolorystyki, ale i tu pojawią się wątpliwości, gdy materiał, technologia i jego wykończenie (np. faktura) są skrajnie różne od produktu finalnego.
    Dlaczego i jak mierzymy kolory
    W poszukiwaniu obiektywnej komunikacji, której celem jest uzgodnienie kolorystyki, wcześniej czy później i tak docenimy funkcjonalność spektrofotometrów.

    Komentarze (0)

    dodaj komentarz
    Aby dodać komentarz musisz podać wynik
      Nie ma jeszcze komentarzy...

    WYDANIE 4(132)/2021

    Reklama
    C1 - Farby dekoracyjne