Szukaj

    Aktualności i przegląd rynku

    Wydanie nr: 2(58)/2009

    Aktualności i przegląd rynku

    Drewno

    ponad rok temu  01.03.2009, ~ Administrator   

    Strona 1 z 2

    Zastosowanie „bezmgłowej” techniki aplikacji

    Steingraeber & Söhne zalicza się do najbardziej znanych na świecie producentów pianin i fortepianów o wysokiej jakości. To rodzinne przedsiębiorstwo produkuje rocznie około 150 instrumentów. Do pokrycia ich powierzchni wykorzystane mogą być dwa rodzaje systemów lakierowych.

    - Lakierowanie i polerowanie powierzchni jednego fortepianu może trwać około 6 tygodni - opowiada Alexander Kerstan, konstruktor fortepianów w Steingraeber & Söhne, Bayreuth. Przedsiębiorstwo zostało założone w 1852 roku i wyspecjalizowało się w produkcji pianin i fortepianów. Pudło rezonansowe tych najwyższej jakości instrumentów składa się z wielu wykonanych z drewna elementów. W firmie Steingraeber & Söhne stosuje się wyłącznie wyselekcjonowane drewno lite, które do produkcji pianina lub fortepianu przygotowywane jest przez pracowników w wielu kolejnych etapach suszenia i obróbki. Przykładowo, drewno do płyt rezonansowych jest suszone (z dbałością o zachowanie jego właściwości) i każda płyta rezonansowa dostrajana jest do optymalnej emisji dźwięku poprzez jej precyzyjne, częściowe szlifowanie.

    Oskrzynia szkieletu fortepianu składa się z pięciu do siedmiu warstw drewna, które na życzenie klienta może być również fornirowane. Warstwy te są sklejane, a następnie kształtowane przez kilka dni w prasie. W następnym kroku oskrzynia łączona jest z płytą rezonansową, budowana jest specjalna drewniana konstrukcja stabilizująca oraz przykręcana jest rama żeliwna. Ramy te muszą wytrzymywać naprężenia rozciągające do 20 ton. Są one odlewane pojedynczo według wskazań konstruktora fortepianów i pokrywane zewnętrznie złoto-brązowym lakierem. Następny etap pracy to naciągniecie 220 strun na żeliwną ramę. Robi się to w tak wczesnym stadium produkcji z tego względu, że struny potrzebują kilka tygodni na dostosowanie się do naprężeń rozciągających. - Ten czas wykorzystujemy na kolejne etapy procesu - wyjaśnia kierownik produkcji Wolfgang Schäffler.

    678000.jpg

    Do procesu lakierowania mechanika z klawiaturą jest z powrotem zdejmowana a rama żeliwna i struny maskowane. Źródło: Redakcja „BL”

    Gdy struny są naprężone dopasowywana i wmontowywana jest mechanika z klawiaturą. - Do kolejnego procesu, jakim jest lakierowanie, zdejmujemy je jednak z powrotem i dokładnie oklejamy fortepian od wewnątrz tak, aby ochronić ramę żeliwną i struny przed nadmiarem lakieru - opowiada Alexander Kerstan. - Ponadto stosujemy „bezmgłową” technikę aplikacji. W Steingraeber & Söhne do lakierowania używa się dwóch różnych systemów lakierowych. Który z nich znajduje zastosowanie zależy od upodobań klienta (jaki kolor i który system życzy sobie klient dla swojego instrumentu), a także od tego czy fortepian był fornirowany. Jeżeli klient zdecydował się na powierzchnię fornirowaną oraz prześwitujący lakier 2K-PUR z rozpuszczalnikiem, jego zlecenie wykonywane jest metodą Air-Combi z techniką aplikacji z serii WIWA-„Profit”. Przy tej instalacji lakier doprowadzany jest do pistoletu i rozpylany przy umiarkowanym ciśnieniu. Drobne rozpylenie podczas natrysku farby uzyskuje się dzięki regulacji ciśnienia sprężonego powietrza. System ten pracuje z ponad 80-proc. wykorzystaniem lakieru. Lakier nakładany jest trójwarstwowo z suszeniem na powietrzu i każdorazowym szlifowaniem między warstwami.

    Poleć innym

    Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

    • 1
      ZADOWOLONY
    • ZASKOCZONY
    • POINFORMOWANY
    • OBOJĘTNY
    • SMUTNY
    • WKURZONY
    • BRAK SŁÓW

    Komentarze (0)

    dodaj komentarz
    Aby dodać komentarz musisz podać wynik
      Nie ma jeszcze komentarzy...
    do góry strony